Soutěž CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY je plnoletá

Soutěž CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY je plnoletá

Do 18. ročníku soutěže CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY přihlásilo 48 výrobců 136 produktů roztříděných  do 10 kategorií. Nejpočetnějšími jsou kategorie masných a pekařských výrobků.

Organizátory těší sedm přihlášených „nováčků“. Klání obohatili například o unikátní zmrzlinu, pivo, med nebo o kysané zelí.

Příjem přihlášek skončil 17. března. Podmínkou zařazení výrobků na „startovní listinu“ byla  jihočeská adresa provozovny, kde se hodnocené potraviny vyrábějí z maxima regionálních surovin. Každý soutěžící subjekt smí přihlásit maximálně 10 výrobků vykazujících alespoň minimální přidanou zpracovatelskou hodnotu, jsou vhodné k přímé konzumaci a zároveň se jedná o zboží, které výrobce  v roce 2024 pod svojí značkou dodává do obchodní sítě nebo jej prodávat „ze dvora“.

„Soutěž je jedním z nástrojů, které jihočeská agrární komora v rámci stejnojmenného projektu systematicky využívá ke zviditelnění kvalitních lokálních potravinářů. Zároveň jde o platformu sdružující subjekty hodné podpory nejenom z veřejných rozpočtů, ale zejména hodné pozornosti a poptávky ze strany jihočeských spotřebitelů,“ přibližuje účel projektu CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY Hana Šťastná, ředitelka úřadu Regionální agrární komory Jihočeského kraje, které soutěž organizuje za podpory Jihočeského kraje. Z dalších cílů projektu vyjmenovává například  prohloubení spolupráce mezi jihočeskými zemědělci, zpracovateli a maloobchodem, vzdělávání výrobců v potravinářské legislativě a v marketingu nebo navyšování regionálních dodavatelů do systému Jihočeského e- tržiště.

Zároveň upozorňuje na smutné poznatky: „Z vývoje spektra soutěžících potravin a jejich přihlašovatelů zjišťujeme, že nám v regionu ubývají zejména malé mlékárny nebo malovýrobci uzenin a potravin náročných na energie a rukodělnou práci. Kvůli inflaci, drahým energiím a dalším výrobním nákladům je stále těžší najít odbyt pro zemědělskou a potravinářskou produkci z lokálních výroben. Je znát, že spotřebitelé na nákupech jídla více šetří. Tradiční výrobci v současnosti jen výjimečně investují do nových receptur a do rozšiřování sortimentu.“

Hodnocení přihlášených dobrot desetičlennou hodnotitelskou komisí připravuje jihočeská agrární komora na  27. března a veřejné slavnostní vyhlašování letošních výsledků soutěže uskuteční 9. května 2024 v rámci konání národního potravinářského veletrhu CZECH FOOD EXPO na českobudějovickém výstavišti.

Nejúspěšnější výrobci získají certifikáty a plakety opravňující k užívání loga CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY pro komerční účely. Trojice nejšťastnějších, o které rozhodne losování publika, navíc obdrží poukázku na reklamu v Deníku Jihočeského kraje v hodnotě 3 x 10 000 korun.
Oceněné výrobky získají příležitost k přednostnímu zařazení do prodejního sortimentu prodejen TERNO a TREFA partnerského maloobchodního řetězce  Jednota s.d., České Budějovice a  do specializovaných prodejen regionálních potravin.
 
Všichni přihlašovatelé získají možnost poradenství a asistence při bezplatném vstupu na e-Tržiště Jihočeského kraje https://trziste.kraj-jihocesky.cz/o-projektu. Profesionální fotografie oceněných výrobků budou vítězným výrobcům přístupné v elektronické fotobance k marketingovému využití.

Zájemcům z řad výrobců zapojených do projektu CHJ organizátoři  pomůžou s prezentací na webu www.chutnahezkyjihocesky.cz  a na webovém portálu www.produktova-mapa.cz. Na podporu jejich konkurenceschopnosti povedou  kampaň popularizujících oceněné potraviny a jejich výrobce na sociálních sítích, v regionálním tisku a v regionálních televizích.

Hana Šťastná upozorňuje i na další přínosy pro zapojené výrobce: „Průběžně jim zprostředkováváme dodavatelsko-odběratelské i partnerské vazby zejména v regionu, na republikové úrovni, ale též v blízkém zahraničí. Potravináře vzděláváme například v oblasti legislativy, marketingu a pravidelně je informujeme o dostupných dotačních programech týkajících se investic do zpracování zemědělské produkce, podpory prodeje nebo inovací v potravinářství.“

 Letošní novinkou bude vyhlášení ABSOLUTNÍHO VÍTĚZE 18. ROČNÍKU SOUTĚŽE CHJ, kterým se stane výrobce s nejúspěšnější kolekcí přihlášených produktů napříč všemi kategoriemi, na jejichž výjimečnosti se shodne hodnotitelská komise. Odměnou pro Absolutního vítěze bude billboard reklama zdarma.

„S cílem popularizovat nositele značky CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY působíme v partnerských projektech s odbornými středními i vysokými školami v Jihočeském kraji a spolupracujeme s výzkumnými ústavy v oblasti zemědělství a výroby potravin,“ dodává Hana Šťastná.

V průběhu dosavadních sedmnácti ročníků prošlo komisním hodnocením 2 320 výrobků. Do současnosti byla značka CHJ udělena 528 výrobkům. Tyto již není možné opakovaně do klání přihlašovat.

Záštitu letošnímu ročníku poskytl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

Podrobná pravidla soutěže a důležité termíny naleznete na: https://www.chutnahezkyjihocesky.cz/soutez/pravidla-2024

                                                                                    

                                                                                                   V Českých Budějovicích 19. března 2024