Regionální agrární komora Jihočeského kraje dlouhodobě usiluje o podporu regionálních potravin. Před osmi lety zahájila mimo jiné projekt CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY(CHJ) , který pomáhají místním producentům vejít do povědomí veřejnosti. O soutěži a dalších činnostech jihočeské agrární komory nám pověděla více ředitelka Ing. Hana Šťastná.
Letos se bude konat již osmý ročník soutěže Chutná hezky Jihočesky, kolik výrobků už soutěží prošlo?
S tímto projektem jsme začali už před devíti lety, a to za podpory Jihočeského kraje. Rok se vše připravovalo a v roce 2007 se uskutečnil první ročník stejnojmenné soutěže. V průběhu sedmi dosud realizovaných klání se do soutěže přihlásilo celkem 996 výrobků z nichž 144 získalo právo užívat známku CHJ. Ročně si podá přihlášku okolo 45 subjektů a porotci musí vyhodnotit až 150 produktů v několika kategoriích.
Chystáte nějaké novinky pro letošní ročník?
Osmý ročník soutěže CHJ má „nové šaty“ v podobě renovovaného loga a nových webových stránek (www.chutnahezkyjihocesky.cz). Nová verze známky CHJ v sobě nese tradiční původní prvek – piktogram znázorňující talíř s postaveným ubrouskem – zarámovaný do vlídného kruhu s názvem soutěže. Celkově obnovený logotyp působí kompaktním pečetním dojmem. Hnědá barva symbolizuje sepětí se zemí, která je zdrojem veškeré lidské stravy. Transparentní značku lze užít na podklady různé barvy. Nejlépe vyniká ve spojení se žlutým pozadím, rezonujícím sluneční energií, zralostí klasů i medailovým zlatem za úspěch v soutěži CHJ. Novinkou je také rozšíření kategorií o malé pivovary. Také uvažujeme o vyhlášení speciální ceny za jihočeský potravinářský objev roku.
Neprolíná se soutěž s Regionální potravinou?
To ano. Regionální potravina Jihočeského kraje, která má záštitu Ministerstva zemědělství se v podstatě řídí stejnými pravidly. Lišíme se pouze v počtu udělovaných ocenění a v limitaci velikostí podniku pro účast v soutěži. Záštitu pravidelně poskytuje jihočeský hejtman. Z hlediska peněžní podpory na projekt samozřejmě nemůže značka CHJ Regionální potravině konkurovat. Na druhou stranu máme výhodu detailní znalosti terénu a systematické podpory účastníků, kterou centralizovaná soutěž negarantuje. Z mého pohledu je škoda, že se ze dvou veřejných rozpočtů vynakládají prostředky na prakticky stejnou věc. V minulosti jsme měli snahu obě soutěže sloučit, ale nepodařilo se nám to. V zájmu ulehčení dvojitého „papírování“, času i pohonných hmot výrobcům jsme se do realizace soutěže Regionální potravina zapojili pouze v roli subdodavatelů administrace přihlášek a organizace hodnocení zapojených produktů. Pokud se v daném ročníku alespoň přibližně shodují termíny příjmů žádostí o účast, je možné se do obou klání přihlásit skrze jednu přihlášku zaslanou na úřad jihočeské agrární komory. Komisní hodnocení přihlášeného zboží, byť separovaně, také umíme zajistit v jeden den na stejném místě pro obě značky. Ve většině případů získají ti nejlepší výrobci obě značky kvality.
Jakých výhod se dostává oceněným subjektům?
Produkty oceněné známkou CHJ získají možnost bezplatného zařazení do propagační kampaně. Na slavnostním vyhlášení výsledků obdrží certifikát a cenu z rukou hejtmana Jihočeského kraje. Odměnou jim je též bezplatná medializace, zařazení do reklamní brožury a možnost zapojit se do chystané série veřejných ochutnávek a prodejů na reprezentačních akcích (Země živitelka, farmářské trhy, veletrhy cestovního ruchu apod.). Dalším bonusem pro úspěšné účastníky je zařazení do prodejního sortimentu společnosti Jednota, s.d. České Budějovice a Jednoty d.s. Kaplice. Zajišťujeme profesionální fotografie všech oceněných produktů a procesu jejich výroby. Snímky jsou vítězným výrobcům přístupné v elektronické fotobance k marketingovému využití.
Jakým dalším způsobem se komora angažuje v podpoře regionálních potravin ?
Pro subjekty zapojené do projektu CHJ chystáme školení zaměřená na marketing nebo legislativu spojenou s výrobou a prodejem potravin. Průběžně těmto účastníkům zprostředkováváme obchodní i partnerské vazby zejména v regionu, na republikové úrovni, ale též v blízkém zahraničí. Pravidelně je informujeme o dostupných dotacích týkajících se investic do zpracování zemědělské produkce, podpory prodeje, inovací v potravinářství. Ke zlepšení odbytu jihočeských potravin a zemědělských produktů ve veřejném stravování, zejména ve školních jídelnách, napomáháme prostřednictvím provozování interaktivní Produktové mapy (www.produktovamapa.cz). S cílem popularizovat nositele značky CHJ působíme v partnerských projektech s odbornými středními i vysokými školami v Jihočeském kraji i v Regionálním potravinářském klastru - Chutná hezky Jihočesky. Prosazování značky CHJ je systémovou, dlouhodobou záležitostí směřující k posílení pozice jejích nositelů zejména na regionálním trhu.
Nejsou ale místní potraviny pro školní jídelny dražší než ty dovezené? Ve školách je tlak na snižování nákladů na suroviny a pracovní síly…
Výzkum ukázal, že jídelníček obsahující regionální potraviny se dá sestavit tak, aby byl oběd pro rodiče dětí finančně dostupný, a navíc i nutričně vyvážený s příznivým dopadem pro regionální ekonomiku i ekologii. Je to však běh na dlouhou trať plnou překážek v podobě nezdravých stravovacích návyků u dětí i zkostnatělém systému školního stravování. Přitom nám jeho padesátiletou tradici mnohé západní země závidí. Jen by to chtělo tento potenciál modernizovat s cílem zajistit jeho udržitelnost při zajišťování zdravé výživy dětí s vyšším zapojením místní farmářské produkce zejména čerstvých sezónních potravin.
Budete se letos nějak angažovat v této problematice?
Ano. Koncem března se budeme podílet na organizaci konference určené pro vedoucí školních jídelen, kde je chceme informovat o výsledcích mezinárodního projektu UMBESA, zaměřeného na obhajobu a trvalou udržitelnost regionálních potravin a biopotravin a čerstvě připravovaných jídel ve školních jídelnách s prezentací moderních trendů ve veřejném stravování. Akce nám poslouží i k propagaci zmíněné Produktové mapy.
Chystáte letos nějaké další akce pro členy agrární komory, potravináře a zemědělskou veřejnost?
Kalendář akcí máme docela nabitý. Zrovna nedávno proběhla série seminářů týkajících se novely občanského zákoníku a novely zákoníku práce. Koncem března proběhne tisková konference k rozjezdu osmého ročníku soutěže CHJ. V dubnu zajišťujeme prezentaci jihočeských výrobců potravin na regionálním veletrhu cestovního ruchu Jihočeský kompas. Ve stejném měsíci také plánujeme uskutečnit konferenci pro vedoucí školních jídelen a diskusní fórum zemědělců s místními akčními skupinami Jihočeského kraje, neboť tam si myslíme, že je velký potenciál na vzájemné partnerství a čerpání finančních prostředků v mikroregionech. V květnu se těšíme na realizaci již druhého ročníku tzv. Farmářského dne, kdy se na jednom místě potkají zemědělští prvovýrobci, producenti potravin, organizátoři farmářských trhů a provozovatelé malých prodejen regionálních potravin, takže je to výborná příležitost pro navázání vzájemné spolupráce, sdílení zkušeností. Nebudou zde chybět ani zástupci dozorových organizací. Čeká nás rovněž zajištění jarní série sedmi seminářů v Jihočeském kraji k zemědělským dotacím 2014, na které pravidelně zavítá kolem osmi set účastníků. Následně vyhlášení výsledků soutěže CHJ, monitoring žní, příprava akcí konaných během Země živitelky. Denně samozřejmě poskytujeme konzultace, poradenství, pečujeme o patery webové stránky, každý měsíc vydáváme tištěný Zpravodaj pro členy. Úřad jihočeské agrární komory samozřejmě průběžně zajišťuje podklady a zázemí pro jednání jejích orgánů a koordinaci činnosti v souladu s prioritami AK ČR v zájmu našich členů.
Ocenění CHJ získala také rodinná farma Statek Horní Dvorce s. r. o. , která vyrábí sýry Gouda zrající pod mazem.
V soutěži Chutná hezky Jihočesky uspěl i Jihočeský svěží zákys, který vyrábí společnost AGRO-LA, spol. s r. o.
Děkuji za rozhovor.
Lenka Nejdlová
Zdroj: Agrární obzor 3/2014