Startovní listina osmého ročníku soutěže CHUTNÁ HEZKY. Jihočesky (CHJ) je plná regionálních lahůdek.

Startovní listina osmého ročníku soutěže CHUTNÁ HEZKY. Jihočesky (CHJ) je plná regionálních lahůdek.

Motto:

„Neztrácejme sebevědomí a patriotismus pod mocným tlakem konkurence. Neváhejme využít silný marketingový potenciál známky kvality  a regionálního původu, daný neopakovatelností přírodních podmínek a tradicí produkce ceněných zemědělských produktů v Jihočeském kraji .“

Čtyři desítky výrobců  letos přihlásily do soutěže o značku CHJ 149 produktů.

 Z deseti kategorií má největší zastoupení  skupina výrobků masných (42) a pekařských (41).

Soutěžící produkty budou ve středu 28. května  podrobeny pečlivému komisnímu zkoumání od 10 h dopoledne v pavilonu R2 na českobudějovickém výstavišti.  Slavnostní vyhlášení výsledků se uskuteční na témže místě v Pivovarské zahradě v sobotu 7. června v poledne.  Nejúspěšnější potravináři by si zde měli převzít certifikát opravňující užívat značku CHJ pro vítězné potraviny z rukou jihočeského hejtmana.

K novinkám letošního ročníku patří inovované logo a vyhlášení kategorie pro pivo zrozené v jihočeských minipivovarech  s ročním výstavem do 10 tisíc hektolitrů. V ní se napoprvé utká 12 vzorků zlatavého moku ze čtyř výroben.

Obvyklý soutěžní sortiment zpestří například směs čerstvých kuchařských bylinek, pestrá série džemů a marmelád nebo tekutý karamel.

Mezi přihlašovateli jsou zemědělci, malí i větší potravináři, ale též výrobny potravin patřící místním maloobchodníkům.

Hlubocké kolínko ručně skládané, Sváteční kaplická sekaná, likér  Prachatická brána, tvarohové krémy Týnek a  Mláček – to je jen namátkově sestavená přehlídka  názvů soutěžících potravin potvrzujících patriotismus a dobré marketingové cítění výrobců.  Na spotřebitele vyznávající zdravý životní styl vsadil přihlašovatel „maxirohlíku“ Inulíku s vysokým obsahem vlákniny a topinamburové mouky. Nechybí bio potraviny reprezentované Bio mrkvovým chlebíčkem a Bio ořechovým bochníkem.  

Přihlašovatelé oceňují, že jim projekt CHJ přináší  kromě marketingové podpory též  motivaci k inovaci sortimentu. Pravidla soutěže je nabádají ke zdůraznění místa původu výrobků z hlediska receptur, názvů a použitých surovin.

Jihočeská agrární komora již poosmé soutěž organizuje za podpory Jihočeského kraje. Klání je přístupné fyzickým i právnickým osobám vyrábějícím potraviny jihočeského původu zejména z hlediska přidané hodnoty.  Preferenční body  při hodnocení získá produkt stvořený z maximálního podílů regionálních surovin. Cení se inovativnost ale též návrat k tradičním recepturám.  Podmínkou účasti potravinářského a zemědělského zboží je jihočeský původ z hlediska přidané hodnoty a jeho dostupnost v obchodní síti nebo prostřednictvím přímého prodeje. Během uplynulých sedmi ročníků prošlo komisním hodnocením 996  výrobků, z nichž dosud 143 získalo právo užívat známku CHJ.

Středeční  hodnocení přihlášených výrobků je neveřejné, s volným přístupem pro novináře.