Motto:
„Neztrácejme sebevědomí a patriotismus pod mocným tlakem konkurence. Neváhejme využít silný marketingový potenciál známky kvality a regionálního původu, daný neopakovatelností přírodních podmínek a tradicí produkce ceněných zemědělských produktů v Jihočeském kraji .“
Čtyři desítky výrobců letos přihlásily do soutěže o značku CHJ 149 produktů.
Z deseti kategorií má největší zastoupení skupina výrobků masných (42) a pekařských (41).
Soutěžící produkty budou ve středu 28. května podrobeny pečlivému komisnímu zkoumání od 10 h dopoledne v pavilonu R2 na českobudějovickém výstavišti. Slavnostní vyhlášení výsledků se uskuteční na témže místě v Pivovarské zahradě v sobotu 7. června v poledne. Nejúspěšnější potravináři by si zde měli převzít certifikát opravňující užívat značku CHJ pro vítězné potraviny z rukou jihočeského hejtmana.
K novinkám letošního ročníku patří inovované logo a vyhlášení kategorie pro pivo zrozené v jihočeských minipivovarech s ročním výstavem do 10 tisíc hektolitrů. V ní se napoprvé utká 12 vzorků zlatavého moku ze čtyř výroben.
Obvyklý soutěžní sortiment zpestří například směs čerstvých kuchařských bylinek, pestrá série džemů a marmelád nebo tekutý karamel.
Mezi přihlašovateli jsou zemědělci, malí i větší potravináři, ale též výrobny potravin patřící místním maloobchodníkům.
Hlubocké kolínko ručně skládané, Sváteční kaplická sekaná, likér Prachatická brána, tvarohové krémy Týnek a Mláček – to je jen namátkově sestavená přehlídka názvů soutěžících potravin potvrzujících patriotismus a dobré marketingové cítění výrobců. Na spotřebitele vyznávající zdravý životní styl vsadil přihlašovatel „maxirohlíku“ Inulíku s vysokým obsahem vlákniny a topinamburové mouky. Nechybí bio potraviny reprezentované Bio mrkvovým chlebíčkem a Bio ořechovým bochníkem.
Přihlašovatelé oceňují, že jim projekt CHJ přináší kromě marketingové podpory též motivaci k inovaci sortimentu. Pravidla soutěže je nabádají ke zdůraznění místa původu výrobků z hlediska receptur, názvů a použitých surovin.
Jihočeská agrární komora již poosmé soutěž organizuje za podpory Jihočeského kraje. Klání je přístupné fyzickým i právnickým osobám vyrábějícím potraviny jihočeského původu zejména z hlediska přidané hodnoty. Preferenční body při hodnocení získá produkt stvořený z maximálního podílů regionálních surovin. Cení se inovativnost ale též návrat k tradičním recepturám. Podmínkou účasti potravinářského a zemědělského zboží je jihočeský původ z hlediska přidané hodnoty a jeho dostupnost v obchodní síti nebo prostřednictvím přímého prodeje. Během uplynulých sedmi ročníků prošlo komisním hodnocením 996 výrobků, z nichž dosud 143 získalo právo užívat známku CHJ.
Středeční hodnocení přihlášených výrobků je neveřejné, s volným přístupem pro novináře.